Datum : 17 augustus 2020 Categorie : Blog, Zakelijk Engels

Hoe schrijf je een goede zakelijke brief in het Engels?

Veel internationale bedrijven communiceren in het Engels. Voor het schrijven van een zakelijke brief in het Engels dien je je te houden aan een aantal vaste regels. Ken jij de belangrijkste regels?



Zakelijke brief Engels: vaste opbouw

1. Adres van de afzender

Jouw eigen adres of het adres van het bedrijf of de organisatie van waaruit je schrijft, plaats je in de linkerbovenhoek. Je kunt hier eventueel aanvullende informatie neerzetten, zoals een e-mailadres of website.

2. Adres van de ontvanger

Ditzelfde geldt voor het adres van de ontvanger waar je de brief naar stuurt. Deze wordt onder jouw eigen adres geschreven. Benoem ook de naam van de ontvanger als je deze weet.

3. Datum

In de regel onder het ontvangstadres schrijf je de datum. Dit kan zowel aan de linker- als aan de rechterkant van de brief. In het Engels volgt eerst de datum voluit geschreven, daarna de dag en vervolgens het jaartal. Bijvoorbeeld: August, 6th, 2020.

4. Aanhef

Weet je de naam van degene naar wie je de brief stuurt? Gebruik dan zijn of haar titel (Dr. of Mr. voor mannen en Miss, Mrs, Ms of Dr. voor vrouwen). Als je de naam niet weet kun je ‘Dear Sir/Madam’ gebruiken.

Wanneer? Wat?
Naam bekend + man Dear Dr. Jones of Dear Mr. Jones
Naam bekend + vrouw Dear Miss Jones / Mrs. Jones / Ms. Jones / Dr. Jones
Naam onbekend + man Dear Sir
Naam onbekend + vrouw Dear Madam

Weet jij wanneer je Miss, Mrs. en Ms. gebruikt? Bekijk onderstaande video om hier meer over te leren.

5. Eerste paragraaf

Na de aanhef begin je de brief met de reden voor het schrijven. Je wilt bijvoorbeeld iets aanvragen, iets melden of ergens meer informatie over. Een zakelijke brief Engels hoeft niet lang te zijn. Houd het juist zo kort en bondig mogelijk. In deze tabel vind je voorbeelden van zinnen die je hiervoor kunt gebruiken:

Nederlands Engels
Ik schrijf deze brief om te informeren naar.. I am writing to enquire about..
Ik schrijf naar aanleiding van.. I am writing in response to…
Ik zou het op prijs stellen als u.. I would be grateful if you..
Ik ben geïnteresseerd in het ontvangen van.. I am interested in receiving..

6. Laatste alinea

Benadruk de actie die je van de ontvanger verwacht voordat je de brief eindigt met een groet. Wil je bijvoorbeeld dat hij of zij iets opstuurt, iets navraagt of ergens actie op onderneemt? Dan biedt de laatste alinea hier plek voor. Enkele voorbeeldzinnen die je hiervoor kunt gebruiken:

Nederlands Engels
Neem gerust contact met mij op als u nog vragen hebt. If you have any questions, please do not hesitate to contact me.
Neem gerust contact met mij op als u nog meer vragen heeft. If you require any further information, feel free to contact me.
Alvast bedankt. Thank you in advance.

7. Groet

Een zakelijke brief Engels eindig je altijd met een groet en daaronder een handtekening. De wijze van groeten valt samen met de aanhef. In onderstaande video bespreken wij de verschillende opties!

5. Eerste paragraaf

Veelgemaakte fouten bij een zakelijke brief in het Engels

In dit blog vind je de grootste taalblunders in Engelse brieven en e-mails. Na het lezen van dit blog maak jij deze fouten niet meer.

Benieuwd naar jouw taalniveau?

Babel biedt je hiervoor een gratis niveautest. Deze toets wordt binnen 5 werkdagen nagekeken door een van onze docenten. Na het maken van de toets geven wij je een indicatie van jouw taalniveau en je persoonlijke verbeterpunten.

Test je taalniveau

Meer leren over het schrijven van zakelijke brieven in het Engels?

In onze cursus Zakelijk Engels voor Gevorderden ga je aan de slag met je communicatievaardigheden in een zakelijke en internationale context. In deze cursussen is er een directe link met de praktijk en jouw werkcontext. Dit betekent dat je eigen werk kunt inbrengen en er echt wordt ingespeeld op jouw persoonlijke werkpraktijk. Zo geven onze taaltrainers in de intensieve cursus Zakelijk Engels voor gevorderden feedback op je eigen zakelijke brief.

Lees ook: