Interview met Marloes Spook: “Het toepassen van de taal in echte situaties is cruciaal”
Marloes Spook werkt nu ruim een jaar bij Babel als NT2-docent en ontwikkelaar. Haar energie en betrokkenheid maken haar een waardevolle aanwinst voor het team.
Hoe ben je in het vak terechtgekomen?
Tijdens mijn studie Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit van Utrecht heb ik het idee opgedaan om mijn NT2-certificaat te behalen. In het derde jaar van mijn studie liep ik stage in Boedapest bij de vakgroep Neerlandistiek op de universiteit. Daar waren studenten bezig met het leren van Nederlands en ik fungeerde als studentassistent. Mijn taken omvatten het assisteren bij lessen, het begeleiden van individuele cursisten en het geven van feedback. Ik vond dit erg leuk om te doen en zo is het balletje gaan rollen!
Wat is jouw rol binnen Babel?
Bij Babel geef ik les aan verschillende niveaus, van beginners tot gevorderden. Hiernaast heb ik andere educatieve taken, zoals het begeleiden van stages, het observeren van lessen van andere docenten en het ontwikkelen van lesmateriaal. Dit vind ik leuk en maakt het werk afwisselend.
Wat is jouw lesgeefmethode?
Ik geloof sterk in het creëren van een positieve sfeer in mijn lessen. Ik moedig interactie en discussie aan, het is leuk als cursisten ideeën uitwisselen. Je hebt bijvoorbeeld cursisten die veel Nederlandse muziek luisteren. Dan is het leuk als ze de rest van de groep vertellen naar welke artiesten ze luisteren. Het is belangrijk om dit soort dingen te doen en niet alleen maar met je neus in de boeken te zitten. Verder probeer ik humor te gebruiken om cursisten op hun gemak te stellen. Doordat ik dezelfde leeftijd heb als veel cursisten, kan ik vaak wat makkelijker met hen ‘levelen’.Ten slotte moedig ik cursisten aan om regelmatig Nederlands te gebruiken in hun dagelijkse leven, zoals op het werk en in sociale situaties. Het oefenen en het toepassen van de taal in echte situaties is cruciaal!
Welke uitdaging kom je tegen tijdens het lesgeven?
Ik probeer mezelf uit te dagen om grammatica op een leuke manier uit te leggen. Bijvoorbeeld door het in spelvorm aan te bieden waardoor cursisten er zelf mee kunnen gaan oefenen.Want het kan soms best wel droge stof zijn in de boeken.
Wat geeft je voldoening in je werk?
Het geeft me veel voldoening om te zien hoe cursisten succesvol Nederlands leren en hun doelen bereiken. Soms kom ik na afloop van een cursus nog cursisten tegen die zich verder ontwikkeld hebben. Dat is erg leuk om te zien!
Wat zijn jouw plannen voor de toekomst of ambities?
Taalonderwijs is een reis vol uitdagingen en beloningen, en ik ben blij dat ik deel uitmaak van dit geweldige team. Ik kijk ernaar uit om mijn passie voor taalonderwijs voort te zetten en meer studenten te helpen bij het bereiken van hun leerdoelen bij Babel.