Complimenten geven op de werkvloer: 5 tips
Werken in een prettige omgeving draagt bij aan de productiviteit. En complimenten geven op de werkvloer kan zorgen voor zo’n prettige werkomgeving! Volgens onderzoek van de Erasmus Universiteit kan de productiviteit zelfs met zo’n 7 procent omhooggaan als er veel complimentjes gegeven worden.
1. Wees concreet
Geef duidelijk aan waar je iemand een complimentje voor geeft. Wat heeft diegene precies goed gedaan? Vage uitingen als ‘geweldig’ of ‘goed gedaan’ blijven minder snel hangen en maken minder indruk. Deze worden vaak even tussendoor geuit, zonder dat ze echt gemeend zijn.
Wist je dat het ontvangen van complimenten dezelfde beloningsgebieden in de hersenen stimuleert als het ontvangen van geld? Dit blijkt uit een onderzoek naar de invloed van complimenten op de hersenen.
2. Wees oprecht
Een complimentje moet uit je hart komen. Wees dan ook oprecht als je een complimentje geeft. Als je het ‘toch niet meent’, heeft degene die het compliment ontvangt dat vaak snel genoeg door. Dit kun je doen door specifieke bijvoeglijk naamwoorden te gebruiken (zoals: ‘uitzonderlijk’) maar ook door iemand recht in de ogen aan te kijken.
3. Praat positief over anderen
Roddels gaan vaak rond achter iemands rug om, maar hoe mooi is het als complimentjes dit ook doen? Geef daarom niet alleen complimentjes aan de persoon zelf, maar zeg het ook tegen anderen. Als de betreffende persoon van een ander hoort dat iemand positief over hem of haar is, komt dat vaak geloofwaardiger over.
In een interessant artikel van het AD legt Jana Gullus, universitair docent in Californië, uit waarom het belangrijk is om op het werk complimenten te geven én te krijgen.
4. Geef geen nieuwe opdracht
‘Je hebt dat artikel ontzettend goed herschreven, mijn complimenten! Zou je dit artikel ook kunnen doen?’ Doe dit dus niet! Als je achter een compliment direct een nieuwe opdracht geeft, verliest het compliment al zijn kracht en lijkt het net een valstrik. Laat een compliment dus echt een compliment zijn!
Complimenten zijn niet alleen belangrijk bij werkgever-werknemerrelaties, maar ook bij zakelijke relaties. Volgens managementdeskundige Ben Tiggelaar zijn complimenten cruciaal bij het onderhouden van zakelijke relaties. Door complimenten te geven breng je namelijk je sympathie voor een ander over.
5. Complimenteer het ‘gewone’
Geef ook eens een complimentje over iets wat iedereen inmiddels heel normaal vindt. Denk bijvoorbeeld aan degene die altijd als eerste op kantoor is om de lichten aan te doen. Of die ene college die altijd de rapporten print. Zo verras je iemand!
Wil je een nieuwe taal leren?
Heb je besloten om een nieuwe taal te leren? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Babel is gespecialiseerd in taal- en communicatietrainingen voor hbo- en wo-opgeleiden. We helpen particulieren en professionals, bedrijven, onderwijsinstellingen en andere non-profit organisaties. We onderscheiden ons door de hoge kwaliteit van docenten, een flexibele en transparante manier van werken en onze scherpe tarieven. Babel is taalpartner van de Universiteit Utrecht.